پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ 
  • تعداد بازدید : 626
  • کد خبر : ۶۰۱۴
مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قدس :
فرهنگسراها باید به صورت متوازن در سطح شهر توزیع شود
با گسترش و پيشرفت مراكز فرهنگي و ورزشي نياز به يك مديريت واحد جهت پيشبرد اهداف فرهنگي و ورزشي در شهر احساس مي‌شد که با بررسي شرايط، درخواست تاسيس سازمان به وزارت كشور داده شد و با طي مراحل قانوني سازمان فرهنگي-ورزشي شهرداري قدس به عنوان سومين سازمان فرهنگي ورزشي كشور با اهداف ارائه خدمات فرهنگي، هنري و ورزشي در تابستان 1387 در شهر قدس آغاز به كار نمود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قدس :

فرهنگسراها باید به صورت متوازن در سطح شهر توزیع شود

با گسترش و پيشرفت مراكز فرهنگي و ورزشي نياز به يك مديريت واحد جهت پيشبرد اهداف فرهنگي و ورزشي در شهر احساس مي‌شد که با بررسي شرايط، درخواست تاسيس سازمان به وزارت كشور داده شد و با طي مراحل قانوني سازمان فرهنگي-ورزشي شهرداري قدس به عنوان سومين سازمان فرهنگي ورزشي كشور با اهداف ارائه خدمات فرهنگي، هنري و ورزشي در تابستان 1387 در شهر قدس آغاز به كار نمود.

فراهم كردن محيط‌هاي مناسب فرهنگي، هنري و ورزشي براي شهروندان در زندگي شهرنشيني، ايجاد نشاط، شادابي و سلامتي اجتماعي در سطح شهر، توسعه، ترويج و ارتقای مراكز فرهنگي هنري و ورزشي، بسترسازي لازم جهت مشاركت مناسب شهروندان در فعاليت‌هاي فرهنگي و ورزشي، حمايت از هنرمندان و ورزشكاران، شناسايي و معرفي آداب و رسوم، فرهنگ‌هاي مختلف اقوام ايراني و نمادين نمودن الگوهاي مناسب فرهنگي و مذهبي از جمله مهم‌ترين اهداف سازمان فرهنگي- ورزشي شهرداري قدس است.

به همین بهانه به سراغ رضا حیدری، مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قدس رفتیم تا درباره چگونگی اقدامات و فعالیت‌های این سازمان به گفت‌وگو بنشینیم.

جناب آقای حیدری! سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قدس سال 97 را چگونه آغاز کرد؟

این سازمان به مناسبت آغاز سال نو و عید نوروز برنامه‌های خود را از روزهای پایانی سال گذشته آغاز کرد و پیام‌های نوروزی و مباحث فرهنگی مانند ترویج و فرهنگسازی موضوعاتی از قبیل شعار سال که تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده است در شبکه‌های مجازی، سامانه پیامکی، تلویزیون‌های شهری، پرتابل‌های سطح شهر و... انعکاس داده شد. همچنین به تناوب در مناسبت‌های مختلفی که در طول تعطیلات نوروزی قرار داشت مانند ولادت حضرت علی(ع)، وفات حضرت زینب(س) و روز طبیعت اقدامات فرهنگی انجام شده است.

در اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان چه اقداماتی انجام شده یا خواهد شد؟

با نظر شهردار محترم، جشن بزرگی را به مناسبت ولادت امام حسین (ع) در مجموعه باغ ملی برگزار کردیم که بالغ بر 2هزار نفر شرکت کردند، همچنین به مناسبت ولادت حضرت ابوالفضل مراسمی با حضور جمعیتی بالغ بر 800 نفر در پارک شهدای سرخه‌حصار برگزار شد. برگزاری همایش کوهپیمایی به مناسبت روز زمین پاک از دیگر برنامه‌های ما در این ایام بود که در این همایش زباله‌ها از دامان طبیعت جمع‌آوری شد، همچنین با همکاری آموزش و پرورش و سازمان مدیریت پسماند شهرداری قدس مراسمی را با هدف فرهنگسازی در زمینه حفظ محیط زیست و تفکیک زباله از مبدأ در 3 مدرسه برگزار کردیم. در ادامه مراسمات اعیاد شعبانیه، از دوم اردیبهشت برنامه‌هایی را در قالب دهه مهدویت برگزار کردیم. برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی به سوی ظهور در هفتم اردیبهشت با همکاری ادارات مختلف، جشن بزرگ آسمانی‌ترین جوان به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر در مهدیه شهر قدس و جشنواره شکوفایی مهدوی به مدت 3 روز از نهم تا یازدهم اردیبهشت در حسینیه سپاه از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قدس به مناسبت اعیاد شعبانیه بوده است. مراسم شب نیمه شعبان نیز در مسجد صاحب‌الزمان ویژه برادران، حوزه علمیه خواهران ویژه خواهران و مزار شهدای گمنام به صورت مشترک برگزار خواهد شد و از دیگر برنامه‌های این ایام برگزاری مراسم سه‌شنبه مهدوی و برپایی ایستگاه صلواتی در نقاط مختلف شهر خواهد بود. و در نهایت مراسم نیمه شعبان در پارک آزادگان و پارک حضرت ولیعصر برگزار خواهد شد. ختم صلوات و ختم قرآن برای پیشواز ماه مبارک رمضان و مسابقه دعای عهد از دیگر برنامه‌های ما در اردیبهشت‌ماه خواهد بود.

ماه مبارک رمضان را نیز پیش رو داریم. سازمان فرهنگی برای این ماه چه برنامه‌هایی تدارک دیده است؟

ان‌شاءالله با برنامه‌های متنوعی به استقبال این ماه عزیز خواهیم رفت. یکی از برنامه‌ها مراسم ولادت امام حسن مجتبی در پارک شهرک شاهد برگزار می‌شود. همچنین با همکاری اداره تبلیغات اسلامی و مصلی مراسم شب‌های قدر را برگزار خواهیم کرد که در این شب‌ها مراسم سوگواری شهادت حضرت علی(ع) برگزار می‌شود. در همین ایام، مراسم ارتحال رهبر کبیر انقلاب را نیز داریم که به دلیل تقارن با ضربت خوردن حضرت علی باید پرمحتواتر برگزار شود. در ادامه روز جهانی قدس را در آخرین جمعه ماه رمضان باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهیم کرد و در نهایت به استقبال عید فطر خواهیم رفت و سعی داریم در این عید برنامه‌های شادی را برای مردم عزیزمان داشته باشیم.

در مورد وضعیت فرهنگسراها و کم و کیف اقداماتی که در این مراکز انجام می‌شود توضیحاتی بفرمایید.

ما هشت فرهنگسرا در سطح شهر داریم که به صورت فعال و پویا در حال کار هستند و برنامه های متنوعی در این مراکز ارایه می‌شود. علاوه بر این احداث سه فرهنگسرا در دستور کار شهرداری قدس قرار دارد که در شهرک عزیزی، شهرک جوادآباد و خیابان استقلال واقع شده و توسط معاونت فنی و عمرانی در مرحله سفتکاری است. این فرهنگسراها تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید. یک فرهنگسرای هنر نیز در خیابان شورا در حال بازسازی است که در چند ماه آینده شروع بهکار خواهد کرد.

با در نظر گرفتن فرهنگسراهای فعلی و در حال احداث، آیا سرانه فرهنگسراها در شهر قدس کافی است؟

به اعتقاد بنده، فرهنگسراها به صورت متوازن در سطح شهر توزیع نشده است. به طور مثال در محدوده بلوار امامزاده و شهرک ابریشم هیچگونه فرهنگسرایی جز فرهنگسرای هنر وجود ندارد که با توجه به جمعیت متراکم این منطقه نیاز به احداث فرهنگسراهای بیشتری احساس می‌‌شود که ان‌شاءالله در دستور کار شهرداری و شورای محترم قرار خواهد گرفت.

فکر می‌کنید نیازهای فرهنگی و اجتماعی مردم شهر قدس بیشتر حول چه موضوعاتی است؟

به اعتقاد بنده، با توجه به اینکه بافت جمعیتی شهر قدس به صورت مهاجرپذیر است و یک جمعیت سرریز از شهرهای مختلف کشور را در خود جای داده است نیاز به مباحث فرهنگی با در نظر گرفتن سلایق و آداب و رسوم مختلف بیشتر احساس می‌شود. باید به صورت زیرساختی و پایه‌ای در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری کار شود.

سازمان شما بیشتر در بخش فرهنگی فعالیت دارد یا ورزشی؟

با توجه به اینکه مسوولین شهری در حوزه ورزش ید طولایی دارند در این بخش کارهای بزرگی انجام شده، از جمله اینکه ما استادیوم 25 هزار نفری را داریم که کمتر شهری از شهرستان‌های اقماری استان تهران از چنین امکاناتی بهره می‌برند. سالن‌های ورزشی متعددی در سطح شهر فعالیت دارند و سازمان فرهنگی در حوزه ورزش خوش درخشیده است. ما بیش از 12 رشته را پوشش می‌دهیم و گسترش ورزش‌های همگانی در 9 مرکز را در دستور کار داریم و توانسته‌ایم مربیانی را در این بخش‌ها جذب کنیم. یکی از اهداف ما ترویج ورزش‌های همگانی بویژه در میان قشر بانوان است. سازمان فرهنگی- ورزشی بویژه در رشته‌های فوتبال، کشتی، وزنه‌برداری، والیبال، تیراندازی، شطرنج، تنیس روی میز، کاراته، ووشو و... اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است.

بیشتر فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در سطح شهر قدس به لحاظ اجرایی و هزینه‌ای برعهده شهرداری قدس است و نقش شهرداری در رشد و توسعه بخش‌های فرهنگی و ورزشی شهر بسیار پررنگ‌تر از سازمان‌ها و ادارات متولی این بخش‌ها است. در این رابطه توضیح بفرمایید.

شهرداری همراهی و همکاری تنگاتنگی با بسیاری از ادارات دارد و اگر شهرداری یا شورای شهر قدس نباشند، برنامه‌ها و اقدامات خیلی از ادارات روی زمین می‌ماند. به طور مثال، اداره فرهنگ و ارشاد یا اداره ورزش و جوانان و ... به دلیل محدودیت‌های منابع مالی از عهده انجام اقدامات خود برنمی‌آیند. این ادارات از کمک‌های شهرداری استفاده می‌کنند و عملا بار مسوولیت و هزینه‌کرد این مجموعه‌ها بیشتر بر دوش مدیریت شهری هست. ما در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قدس سعی داریم با خدمات‌رسانی شایسته به شهروندان و توزیع یکنواخت و عادلانه خدمات فرهنگی و ورزشی برای تمام شهروندان با سلایق و سطوح مختلف اهتمام بورزیم و بی‌صبرانه چشم‌انتظار دریافت پیشنهادات و انتقادات مردم و به دنبال افزایش کارایی و اثربخشی اقدامات سازمان هستیم. شهروندان از طریق سامانه پیامکی می‌توانند با ما در ارتباط باشند. امیدواریم در سایه توجحات الهی و حضرت بقیةالله‌الاعظم و همراهی مسئولان و مردم آینده خوبی را در پیش رو داشته باشیم.

 

منبع خبر
اداره روابط عمومی شورای اسلامی و شهرداری قدس
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0