جمعه, 10 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۵/۲۲ 
  • تعداد بازدید : 780
  • کد خبر : ۷۴۲۳
شهردار قدس در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل سازمان‌های حمل و نقل بار و مسافر منطقه ۱ کشور:
شهرداری قدس آماده انجام عملیات اجرایی مترو قدس است/ هزینه كلان نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی
مسعود مختاری شهردار قدس، ضمن اشاره به آمادگی شهرداری قدس برای برعهده گرفتن عملیات اجرایی احداث قطار شهری و متروی قدس، گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری با توجه به وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، مستلزم هزینه کلانی است که پرداخت آن از عهده شهرداری‌ها خارج است.

شهردار قدس در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل سازمان‌های حمل و نقل بار و مسافر منطقه ۱ کشور:
آمادگی شهرداری قدس برای انجام عملیات اجرایی احداث مترو شهری قدس/ هزینه كلان نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

مسعود مختاری شهردار قدس، ضمن اشاره به آمادگی شهرداری قدس برای برعهده گرفتن عملیات اجرایی احداث قطار شهری و متروی قدس، گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری با توجه به وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، مستلزم هزینه کلانی است که پرداخت آن از عهده شهرداری‌ها خارج است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس، مسعود مختاری در نشست هم‌اندیشی مدیران سازمان‌های مدیریت حمل و نقل و مدیران عامل سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهرداری‌های منطقه ۱ کشور در مرکز همایش های فرهنگ و هنر مجموعه باغ ملی شهر قدس، ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان و حاضران در جلسه، با بیان اینکه یکی از مجموعه وظایفی که در حیطه وظایف شهرداری ها تعریف شده است، مسأله حمل و نقل بار و مسافر است، اظهار داشت: بسیاری از خدماتی که به استناد قانون شهرداری ها برای خدمات دهی به شهروندان در حیطه وظایف این مجموعه تعریف شده است، از بعد اقتصادی زیان‌ده هستند و حمل و نقل بار و مسافر از لحاظ منطق اقتصادی و درآمد هزینه های کلانی را بر روی دوش شهرداری‌ها می‌گذارد.

شهردار قدس، تصریح کرد: با قیمتی که اکنون مسافران در شهر جابجا می شوند و نسبت نرخ ‌کرایه ای که پرداخت می‌کنند، تقریباً حدود یک سوم می باشد که چه در بخش تاکسیرانی و چه در بخش اتوبوسرانی این میزان کرایه، بار و فشار را بر روی دوش مردم و رانندگان می گذارد.

وی در ادامه گفت: مردم به دنبال خدمات حمل و نقل سریع، ایمن و ارزان هستند؛ در غیر اینصورت ترجیح می دهند از خودروی شخصی استفاده کنند و مسلماً این سه شاخصه را بررسی کرده اند که از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند و از سوی دیگر بار هزینه را بر روی دوش رانندگان قرار می دهد.

مختاری یادآور شد: قرار بر این بود که از پس از هدفمندی یارانه ها و پس از افزایش نرخ حامل های انرژی هزینه های بخش حمل و نقل به سه قسمت تقسیم می شود که یک قسمت آن را مردم پرداخت نمایند و بخشی دیگر را شهرداری ها از منابع ارزش افزوده و درآمدهای ناشی از عوارض و مالیات پرداخت نمایند و یک سوم دیگر آن را دولت از طریق یارانه پرداخت نماید.

وی افزود:این اتفاق نزدیک به ۶ سال است که در بخش حمل و نقل حادث نشده است و این فشار بر روی بدنه حمل و نقل به صورت مستقیم از طریق افزایش نرخ کرایه ها بر مردم و به صورت غیر مستقیم از طریق پولی که برای بهسازی و نوسازی باید هزینه می شد و در عوض برای تامین هزینه رانندگان و وسایل مورد نیاز آنها از جمله لاستیک، سوخت و غیره مصرف شد بر رانندگان وارد گردید.

وی در ادامه بیان داشت: نتیجه این امر ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و بالای ۱۰ سال عمر است و هم اکنون تامین یک دستگاه اتوبوس تولید داخل برای جایگزینی، حداقل دو و نیم میلیارد تومان هزینه دارد یعنی یک سیستم حمل و نقل که ۲۴۰ اتوبوس دارد به رقم عظیمی نیاز دارد که از توان شهرداری ها خارج است.

شهردار قدس گفت: از نماینده محترم تقاضا داریم تا به عنوان عضو فعال در حوزه شهرداری ها که دارای نفوذ بیان و توان همسو سازی نمایندگان را در مجلس شورای اسلامی دارد، این موضوع را به صورت ویژه پیگیری نمایند تا بتوانیم مشکلات جایگزینی اتوبوس‌ها و تاکسی ها را که با آن مواجه هستیم را رفع نماییم.

وی در ادامه به اقدام وزارت کشور در ادغام سازمانهای اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه ها در قالب سازمان حمل و نقل بار و مسافر اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این بخش ها هر کدام کار تخصصی ای را انجام می دهند و تخصص لازم برای هر موضوع، در زمان و مکان خودش مورد نیاز می باشد که اکنون با ادغام این سازمان‌ها دچار سردرگمی عملکردی هستند و بیشتر توان خود را در حوزه انتقال مسافران، رسیدگی به اتوبوس و تاکسی ها معطوف کرده اند.

مختاری افزود: این پراکندگی وظایف انرژی آنها در مجموع به عنوان یک ضعف عملکردی در مجموعه شهرداری ها خود را نمایان کرده است، البته ممکن است این ادغام خوبی هایی را نیز داشته باشد اما آنچه تاکنون شاهد آن بودیم پیچیده‌تر شدن مسائل مربوط به موضوع حمل و نقل بوده است.

وی تصریح کرد: حوزه دیگری که باید به آن رسیدگی گردد، پیگیری حمل و نقل حومه ا‌ی شهر قدس می باشد که اگر این اتفاق بیفتد حجم عمده‌ای از ترددهای عمومی کاسته خواهد شد و قدمی در راستای کاهش آلایندگی ها و ترافیک  برداشته خواهد شد که هم برای شهر تهران و هم برای شهر قدس مفید خواهد بود.

شهردار قدس به مترو به عنوان موضوعی که همواره مورد تأکید مردم شهر قدس و به تبع آن ملارد و شهریار بوده است اشاره نمود و تاکید کرد: شهرهایی مانند اسلامشهر و شهر قدس با کمترین فاصله زمانی و مکانی نسبت به شهر تهران، در خصوص احداث خط متر و مطالعاتشان آغاز شده است و مقرر شد، شهرداری تهران بخشی از هزینه‌ها را فراهم نماید و از طریق اعتبارات شهرداریهای مبدا به احداث مترو مبادرت نمایند.

وی، در ادامه گفت: عملیات احداث مترو در شهرداری اسلامشهر با گرفتن تسهیلات و امتیازات دولتی هم اکنون آغاز شده است و این آمادگی در شهر قدس نیز وجود دارد و آقای محمودی شاه نشین تقاضا داریم با مجموعه مدیریت جدید شهرداری تهران نشست هایی به صورت مکرر انجام می شود و پیگیری های لازم در خصوص عملیاتی شدن این پروژه برای استفاده مردم در دستور کار قرار گیرد.

مختاری در خاتمه بیان داشت: مسلما از نماینده صاحب تخصص در حوزه شهرداری ها و صاحب نفوذ کلام در مجلس شورای اسلامی و دولت تقاضا داریم تا این پیگیری‌ها انجام شود تا بتوانیم با اقدام به موقع و سریع به مردم نوید خبرهای خوب را در آینده بدهیم.

منبع خبر
مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0