جمعه, 22 آذر 1398
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۵/۲۴ 
  • تعداد بازدید : 109
گزارش ویژه خبری/
برگزاری نشست روسای حمل و نقل بار و مسافر منطقه 1 كشور به میزبانی شهرداری قدس
نشست روسای حمل و نقل بار و مسافر منطقه 1 کشور به میزبانی شهرداری قدس برگزار شد.

گزارش ویژه خبری/
نشست روسای حمل و نقل بار و مسافر منطقه 1 کشور به میزبانی شهرداری قدس برگزار شد.

مسعود مختاری، شهردار قدس خطاب به نماینده مردم قدس، ملارد، شهریار:
3 مشکل اساسی بخش حمل و نقل در شهر ها را از طریق نمایندگان مردم در مجلس پیگیری نمایید/
شهرداری قدس ظرفیت و توان احداث خط اتصال به مترو تهران را دارد

کارگروه هم اندیشی مدیران سازمان های حمل و نقل و ترافیک و مدیران عامل سازمان های تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهرداری های منطقه یک کشور، به میزبانی شهر قدس برگزار گردید. در این نشست محمودی شاه نشین نماینده قدس، ملارد و شهریار، مسعود مختاری، شهردار قدس، نقی علی وند رییس شورای اسلامی، حسین چناقچی، رییس شورای اسلامی شهرستان، ابوطالب آذربراء نایب رییس و الهام میرزایی و حسن چیوایی از اعضای این شورا برگزار گردید.همچنین، در این نشست روسای سازمان های حمل و نقل و بار و مسافر تهران، قزوین، اصفهان، قم، مرکزی، قرچک، ملارد، رباط کریم، اسلامشهر، پاکدشت، شاهرود، کرج، نسیم شهر، ساوه، اراک، نظرآباد، ورامین، گلستان پرند، شهریار، اندیشه، باغستان، کاشان، نصیرشهر و تهران حضور داشتند. این نشست به منظور بررسی راهکارهای افزایش کیفیت سطح خدمات رسانی حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسیرانی، از طریق بهسازی و نوسازی و افزایش ظرفیت ناوگان ها و همچنین تسهیل وضعیت معیشتی رانندگان و بیمه‌های تامین اجتماعی آنها با تلاوت آیاتی از قرآن کریم در ساعت ۱۱ صبح و نوای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران رسماً آغاز گردید.

 

حبیبی: سالهاست مشکلات حمل و نقل شهری بدین شکل بررسی نشده اند
داوود حبیبی، رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری قدس، که متولی برگزاری این نشست بود در ابتدای این نشست ضمن عرض خیر مقدم به مسئولان و میهمانان حاضر گفت: چندین سال است که این گونه نشست‌ها به این صورت برگزار نشده است و این نشست موجب می‌شود تا از نقطه نظرات و معضلات حمل و نقل عمومی بهره مند شویم.

وی افزود: همچنین به منظور بهبود و پیشبرد امور مربوط به این حوزه با حضور نماینده محترم شهر قدس ملارد و شهریار، دکتر محمودی شاه نشین مطرح کرد و منجر به دستاوردهای خوبی شود.
وی در ادامه تصریح کرد: این نشست به منظور بررسی راهکارهای افزایش کیفیت سطح خدمات رسانی حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسیرانی، از طریق بهسازی و نوسازی و افزایش ظرفیت ناوگان ها و همچنین تسهیل وضعیت معیشتی رانندگان و بیمه‌های تامین اجتماعی برگزار شده است.

 

مختاری: مردم بدنبال حمل و نقل سریع، ایمن و ارزان هستند
مهندس مسعود مختاری شهردار قدس در این جلسه ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان و حاضران در جلسه گفت: امروز عزیزان حاضر در این نشست میهمان شهر قدس هستند و امیدوارم که لحظات خوب و خوشی برای آنها رقم بخورد و بهره کافی از این جلسه حاصل شود و  به شهروندان شهرهایشان انتقال یابد.
 وی همچنین به حضور محمودی شاه نشین، نماینده مجلس شورای اسلامی در این جلسه اشاره نمود و گفت: یکی از مجموعه وظایفی که شهرداری ها انجام می دهند حمل و نقل بار و مسافر است.
وی افزود: بسیاری از خدماتی که به استناد قانون شهرداری ها به شهروندان ارائه می شود از بعد اقتصادی زیان‌ده هستند و حمل و نقل بار و مسافر از لحاظ منطق اقتصادی و درآمد هزینه های کلانی را بر روی دوش شهرداری‌ها می‌گذارد.

مختاری تصریح کرد: با قیمتی که اکنون مسافران در شهر جابجا می شوند و نسبت نرخ ‌کرایه ای که پرداخت می‌کنند، تقریباً حدود یک سوم می باشد که چه در بخش تاکسیرانی و چه در بخش اتوبوسرانی این میزان کرایه، بار و فشار را بر روی دوش مردم و رانندگان می گذارد.

وی در ادامه گفت: مردم به دنبال خدمات حمل و نقل سریع، ایمن و ارزان هستند؛ در غیر اینصورت ترجیح می دهند از خودروی شخصی استفاده کنند و مسلماً این سه شاخصه را بررسی کرده اند که از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند و از سوی دیگر بار هزینه را بر روی دوش رانندگان قرار می دهد.
شهردار قدس یادآور شد: قرار بر این بود که از پس از هدفمندی یارانه ها و پس از افزایش نرخ حامل های انرژی هزینه های بخش حمل و نقل به سه قسمت تقسیم می شود که یک قسمت آن را مردم پرداخت نمایند و بخشی دیگر را شهرداری ها از منابع ارزش افزوده و درآمدهای ناشی از عوارض و مالیات پرداخت نمایند و یک سوم دیگر آن را دولت از طریق یارانه پرداخت نماید.

دولت، 6 سال است تسهیلاتی به بخش حمل و نقل عمومی شهر ها اختصاص نداده است
وی افزود:این اتفاق نزدیک به ۶ سال است که در بخش حمل و نقل حادث نشده است و این فشار بر روی بدنه حمل و نقل به صورت مستقیم از طریق افزایش نرخ کرایه ها بر مردم و به صورت غیر مستقیم از طریق پولی که برای بهسازی و نوسازی باید هزینه می شد و در عوض برای تامین هزینه رانندگان و وسایل مورد نیاز آنها از جمله لاستیک، سوخت و غیره مصرف شد بر رانندگان وارد گردید.

او در ادامه بیان داشت: نتیجه این امر ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و بالای ۱۰ سال عمر است و هم اکنون تامین یک دستگاه اتوبوس تولید داخل برای جایگزینی، حداقل دو و نیم میلیارد تومان هزینه دارد یعنی یک سیستم حمل و نقل که ۲۴۰ اتوبوس دارد به رقم عظیمی نیاز دارد که از توان شهرداری ها خارج است.
مختاری گفت: تقاضا داریم از نماینده محترم تا به عنوان عضو فعال در حوزه شهرداری ها که دارای نفوذ بیان و توان همسو سازی نمایندگان را در مجلس شورای اسلامی دارد، این موضوع را به صورت ویژه پیگیری نمایند تا بتوانیم مشکلات جایگزینی اتوبوس‌ها و تاکسی ها را که با آن مواجه هستیم را رفع نماییم.

ادغام تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پایانه ها مشکلات حمل و نقل شهری را پیچیده تر کرده است
شهردار قدس به اقدام وزارت کشور در ادغام سازمانهای اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه ها در قالب سازمان حمل و نقل بار و مسافر اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این بخش ها هر کدام کار تخصصی ای را انجام می دهند و تخصص لازم برای هر موضوع، در زمان و مکان خودش مورد نیاز می باشد که اکنون با ادغام این سازمان‌ها دچار سردرگمی عملکردی هستند و بیشتر توان خود را در حوزه انتقال مسافران، رسیدگی به اتوبوس و تاکسی ها معطوف کرده اند.
وی افزود: این پراکندگی وظایف انرژی آنها در مجموع به عنوان یک ضعف عملکردی در مجموعه شهرداری ها خود را نمایان کرده است، البته ممکن است این ادغام خوبی هایی را نیز داشته باشد اما آنچه تاکنون شاهد آن بودیم پیچیده‌تر شدن مسائل مربوط به موضوع حمل و نقل بوده است.

 

شهر قدس ظرفیت و آمادگی اتصال به مترو را دارد
شهردار قدس تصریح کرد: حوزه دیگری که باید به آن رسیدگی گردد، پیگیری حمل و نقل حومه ا‌ی شهر قدس می باشد که اگر این اتفاق بیفتد حجم عمده‌ای از ترددهای عمومی کاسته خواهد شد و قدمی در راستای کاهش آلایندگی ها و ترافیک  برداشته خواهد شد که هم برای شهر تهران و هم برای شهر قدس مفید خواهد بود.

وی به مترو به عنوان موضوعی که همواره مورد تأکید مردم شهر قدس و به تبع آن ملارد و شهریار بوده است اشاره نمود و تاکید کرد: شهرهایی مانند اسلامشهر و شهر قدس با کمترین فاصله زمانی و مکانی نسبت به شهر تهران، در خصوص احداث خط مترو مطالعاتشان آغاز شده است و مقرر شد، شهرداری تهران بخشی از هزینه‌ها را فراهم نماید و از طریق اعتبارات شهرداریهای مبدا به احداث مترو مبادرت نمایند.

وی در ادامه گفت: عملیات احداث مترو در شهرداری اسلامشهر با گرفتن تسهیلات و امتیازات دولتی هم اکنون آغاز شده است و این آمادگی در شهر قدس نیز وجود دارد و آقای محمودی شاه نشین تقاضا داریم با مجموعه مدیریت جدید شهرداری تهران نشست هایی به صورت مکرر انجام می شود و پیگیری های لازم در خصوص عملیاتی شدن این پروژه برای استفاده مردم در دستور کار قرار گیرد.

مختاری در پایان صحبت هایش بیان داشت: مسلما از نماینده صاحب تخصص در حوزه شهرداری ها و صاحب نفوذ کلام در مجلس شورای اسلامی و دولت تقاضا داریم تا این پیگیری‌ها انجام شود تا بتوانیم با اقدام به موقع و سریع به مردم نوید خبرهای خوب را در آینده بدهیم.

 

رهنما: شوراهای شهر و فرمانداری ها مانع منطقی تر شدن قیمت ها می شوند
در این جلسه رهنما، مدیر حمل و نقل بار و مسافر شهر شهریار نیز به بیان برخی نکات و معضلات سیستم حمل و نقل عمومی پرداخت و گفت: موضوع کرایه تاکسی ها برای رفاه مردم حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می یابد اما چیزی که در هیئت های مدیره تاکسیرانی ها با استفاده از ۱۳ شاخصی  که بررسی می شود تعیین می شود بسیار بیشتر است.

وی افزود: یکی از دلایلی که نرخ افزایش کرایه تاکسی ها بدین صورت می باشد آن است که شورای اسلامی شهر و شوراهای ترافیک فرمانداری ها، مانع از افزایش کرایه ها، بیشتر از حد مشخصی می شوند و این فشار کاهش قیمت ها بر روی دوش رانندگان می‌افتد.

وی خاطر نشان کرد: راننده های تاکسی از این افزایش قیمت‌ها راضی نیستند و به نهادهای مختلفی برای تعدیل این قیمت ها مراجعه می نمایند اما نهایتاً با نارضایتی آن را می‌پذیرند؛ این نارضایتی به نارضایتی مردم تبدیل می‌شود و تامین هزینه های تعمیر و نگهداری سیستم حمل و نقل دوره زمانی طولانی ترین را طی می نماید و موجب می شود که علاوه بر فرسایش ناوگان، ضریب ایمنی تاکسی‌ها و مسافران پایین بیاید.


درآمد رانندگان کفاف هزینه های تعمیر و نگهداری را نمی دهد
وی در ادامه گفت: بحث نوسازی که توسط شهرداری ها انجام می شود در چند سال پیش با کارمزد ۱۶ درصد تصویب شد، راننده ها معمولاً برای بازگرداندن آن به مشکل بر می‌خورند و اقساط معوق می شود و بانکها هم اکنون معترضند که چرا اقساط بازگردانده نمی‌شود و این در حالی است که تاکسی نیز مانند دیگر صنایع خدمات ارائه می دهد و نمی‌توان تاکسی را توقیف نمود و بعضاً هزینه وام ها از هزینه خود ماشین بالاتر می‌رود.

رهنما تصریح کرد: در بحث نوسازی نیز تاخیر داریم، وامی که باید ۱۰ ساله بازپرداخت شود مدت بازگرداندن آن ۵ ساله تعیین می‌شود که آن هم باز نمی‌گردد؛ نوسازی چهار سال است متوقف شده است و تعداد زیادی تاکسی فرسوده داریم که رانندگان ناتوان از راه اندازی آنها هستند که این ضریب امنیت مسافران نیز را نیز پایین می‌آورد و لذا تسهیلاتی که ارائه می‌شود باید متناسب با نرخ کرایه‌ها و درآمد رانندگان تعیین گردد.

وی افزود: در هدفمندسازی یارانه ها، بحث ارائه سبدهای حمایتی بود و زمانی این اتفاق افتاد هزینه سوخت ده برابر افزایش یافت و وزارت کشور اعلام کرد که ۱۰ درصد کرایه را بالا ببرید و ما از طریق سبد حمایتی میزان هزینه را جبران خواهیم کرد که البته هیچ وقت ارائه نگردید و ناوگان حمل و نقل فرسوده تر شد.


یارانه بلیت ها خیلی ناچیز است و در بودجه ها دیده نمی شود
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهریار با اشاره به اینکه سال گذشته، یارانه بلیت ها مبلغ خیلی ناچیزی بود، بیان داشت: امیدواریم امسال در بودجه دیده شود زیرا اکنون ۱۰ سال از عمر معاینه فنی اتوبوس‌ها گذشته است و اصلا اجازه ورود به مراکز معاینه فنی را نمی یابند.

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از این اتوبوس‌ها اگر دچار حادثه شوند هیچ کس زیر بار نمی‌رود و معاینه فنی هم ندارند و اگر اتفاقی بیفتد همه ما باید پاسخگو باشد.


تاکس های اینترنتی، موج اعتراضات رانندگان را در پی داشته است
وی با اشاره به موضوع مسافربران اینترنتی، تشریح کرد: این رانندگان و شرکت های آنها نرخ‌هایی دارند که با نرخ معمول تاکسی ها مطابقت ندارد و موجب افت تقاضای تاکسیرانی شده است و موجب بروز اعتراضات بسیاری در بین رانندگان شده است.

وی ادامه داد: دادستان ها در سال‌های قبل حکم پلمپ این شرکت ها را می دادند اما امسال این کار را متوقف کرده اند، با اینکه متولی حمل و نقل شهرها، شهرداری ها هستند اما از جاهای دیگر نیز مجوز می‌گیرند، جا دارد بپرسیم تکلیف فعالیت تاکسی های اینترنتی و خدمات حمل و نقل شهرداری ها چیست؟ این مشکل بلا تکلیف چگونه باید حل شود؟

زمانی در ادامه گفت: بحث ادغام تاکسی رانی و اتوبوسرانی و پایانه ها به سازمان حمل و نقل بار و مسافر، به اضافه جابجایی بار و سرویس مدارس، حجم بسیار زیادی کار را متمرکز نموده است که تشکیلات موجود توانایی لازم برای مدیریت آنها را ندارند و پشتیبانی و حمایت های لازم توسط سازمان های ذی ربط و شهرداری ها صورت نمی گیرد.
ویافزود:این سازمان ها در حد یک واحد کوچک اما حیطه عملکردی گسترده تبدیل شده اند و برخی شهرها شروع به بازگشت این روند نموده اند که باید از بعد تشکیلات و روش ها بازنگری در آن صورت گیرد.


وحدت کار: تزاحمات قانونی و اختیارات موازی، سر رشته عمل را از شهرداری ها گرفته است
 همچنین در این جلسه وحدت کار قائم مقام سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز به بیان نکاتی در خصوص وضعیت تاکسیرانی کشور پرداخت و گفت: حضور نماینده محترم مجلس در این جلسه به عنوان نماد قانون و قانونگذاری موجب طرح برخی مسائل می شود و یکی از مسائل جدی ای که در کشور با آن مواجهه هستیم تزاحمات قانونی است که نهاد قانونگذاری در کشور توسط کمیسیون های مختلف ایجاد شده است.

وی افزود: موقعی که کار به کف میدان اجرا برسد تزاحمات قانونی به شدت دچار مشکل نموده است و در شهرهای بزرگ و سایر شهرهای کشور مشکلات زیادی رخ می دهد.

وحدت کار به گستردگی وظایف شهرداری ها اشاره نمود و تصریح کرد: هر برنامه‌ای در شهر می‌خواهد برگزار گردد توسط شهرداری ها اتفاق می‌افتد و از روز تولد تا مرگ، فعالیت‌های مربوط به شهروندان از طریق شهرداری انجام شود و مردم توقع دارند که تمام امور شان توسط این نهاد رسیدگی گردد اما از لحاظ قانونی معضلات بسیاری وجود دارد و شهرداری‌ها عملاً اختیارات کمی دارند.

وی در ادامه بیان داشت: طبق ماده ۹ قانون حمل و نقل عمومی کشور، مسئول جابه‌جایی بار و مسافر شهرداری ها هستند و تمام قوانین مخالف این ماده ملغی الاثر شناخته می‌شود و باید کنار گذاشته شود اما در میدان عمل قوانین اجازه نمی‌دهد که ورود کنیم.

کار قائم مقام سازمان تاکسیرانی شهر تهران خاطر نشان کرد: موضوع باید روشن شود که مسئولیت حمل و نقل در شهرها باید توسط چه ارگانی مدیریت شود؟

وی افزود: مسئول انتقال بار در شهرها شهرداری ها هستند، طبق ماده ۳۲ و ۳۱ قانون حمل و نقل، شهرداری ها باید انتقال کالا را توسط شرکت های تعاونی و خصوصی ساماندهی و مدیریت نمایند، تقاضا داریم این مسئله را در مجلس به طور جدی رسیدگی چون در تضاد با ماده ۹۱ قانون نظام صنفی است.


رسالت اصلی سازمان حمل و نقل بار و مسافر خدمت به مردم است
وحدت کار خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود رسالت حمل و نقل عمومی است، در واقع رسالت ما رسیدگی به تاکسیرانان و اتوبوسرانان نیست بلکه رسالت اصلی سازمان حمل و نقل بار و مسافر، خدمت به مردم است، راننده تاکسی و راننده اتوبوس همکار ما هستند و در یک ظرفیم و باید به مردم خدمت کنیم و رانندگان مشتری ما نیستند و این اشتباه است که ما فکر کنیم که رسالت این سازمانها تامین مایحتاج رانندگان است.

وی ادامه داد: مردم مخاطب هدف ما هستند و مسئولان باید در نظر بگیرند شهروندان از مبدا تا مقصد که توسط تاکسی برای اتوبوس و یا هر وسیله نقلیه دیگری در شهر تردد می نمایند در حوزه مسئولیت شهرداری ها می باشد، و باید مدل های مختلف حمل و نقل از جمله پیاده روی، دوچرخه سواری، تاکسی و اتوبوس را تسهیل نماییم اما اکنون به این صورت است که مسافر از تاکسی و اتوبوس پیاده شد مسئولیت آن از عهده ما خارج می‌شود، وجود سازمان های مختلف و مدیران مختلف منطقی نیست و تعداد رانندگان بسیار زیاد است.

وی در ادامه گفت: در بحث کرایه‌ها همه چیز تقریباً سه برابر شده است اما نرخ تاکسی به میزان کمی افزایش یافته است و تاکسیرانان راه دیگری ندارند تا معیشتشان تامین گردد و زندگی شان را از این راه بگذرانند، نرخ کرایه تاکسی باید بیشتر باشد و خدمات باید افزایش یابد، بدین صورت که می توان ظرفیت حمل و نقل خودروها را از چهار نفر به سه نفر کاهش داد و به این صورت شان و شخصیت اجتماعی شهروندان را نیز افزایش دهیم.

وی در پایان بیان داشت: باید مدیریت کنیم که نرخ کرایه تاکسی ها منطقی شود زیرا تاکسیرانان از آینده خودشان هزینه می کنند، بسیاری از معلولیتها و بیماری‌های صعب‌العلاج گریبانگیر این تاکسیرانان در سنین بالا می گردد و این نشان می‌دهد که شغل تاکسیرانی یکی از مشاغل سخت و زیان آور است و لازم است مقدمات قرار گیری در این دسته فراهم شود.

محمد محمودی شاه نشین نماینده مردم قدس، ملارد و شهریار، در این جلسه پس از شنیدن نظرات و دیدگاه های حاضران به بیان برخی از نقطه نظرات خود در خصوص مسائل مطرح شده در جلسه پرداخت و گفت: به عنوان یک شهروند شهر قدس به شما خوش آمد می گویم، بیشتر همایش ها و نشست ها در قالب رویکرد های تخصصی است اما هنگامی که شرکت کنندگان متخصص در یک موضوع خاص باشند، تبادل‌نظر برای برون رفت از مشکلات موثر تر است و از همه عزیزانی که متولی این ایجاد این نشست هستند تشکر می نمایم.

وی افزود: صنعت حمل و نقل در دنیا به عنوان یک پدیده اجتماعی که برای رفع نیاز های مردم به وجود آمده است شناخته می شود و نیازمند تخصص خوص می باشد و همان قدر که نیازهای فیزیولوژیک برای انسانها اهمیت دارند، امروزه حمل و نقل نیز به همان مقدار اهمیت پیدا کرده است و اگر بخش حمل و نقل در یکی از بخش حوزه ها به مدت یک روز تعطیل شود تمام دنیا به آن توجه می کند.


محمودی شاه نشین: تاکسی های اینترنتی از بعد اشتغالزایی حائز اهمیت هستند
محمودی شاه نشین تصریح کرد: یکی از مباحث مهم در صنعت حمل و نقل در کشورمان بحث اشتغال حمل و نقل است و تاکسی های اینترنتی را می توان در حوزه آمار اشتغال، دارای اهمیت دانست و نرخ اشتغال زایی را افزایش می دهند ودر حالیکه بسیاری از موارد مانند خانه داری، دانشجویی، سربازی و دیگر اعمال نیز به شغل تبدیل شده اند زیرا بحث اشتغال چیزی نیست که بتوانیم از آن بگذریم و اشتغال زایی برای کشور واقعاً مهم است.

وی در ادامه گفت: نکته دیگر بحث محیط زیست می باشد که همواره برای کشورمان دارای اهمیت بوده و در سال های اخیر به یکی از اولویت های مدیریتی کشور تبدیل شده است تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها را مهمترین عامل آلودگی هوا می دانستند در حالی که در یک مطالعه مشخص شد، حمام های عمومی، شوفاژ خانه ها و کارخانه ها آلودگی بیشتری تولید می کردند و البته محیط زیست امری سیستماتیک و پیوسته است و نمی توان از سهم بخش حمل و نقل نیز غافل شد.

نماینده مردم قدس، ملارد و شهریار حمل ونقل را دارای اولویت‌های در توسعه شهری خواند و با بیان اینکه از شاخص‌های مهم و اصلی توسعه یافتگی شهرها تلقی می شود، تصریح کرد: این نشان از سنگین بودن وظایف در این حوزه است و سازمان های حمل و نقل بار و مسافر در هوشمندسازی شهرها نیز نقش بسزایی دارند.

وی افزود: حمل و نقل در شهر های دنیا جایگاه مهمی در هوشمندسازی شهرها دارد و شرکت در این جلسات می تواند ایده های لازم را برای قانون گذاری در جهت تسهیل این امر فراهم نماید.

وی به تعدد قوانین در کشور و تزاحمات قانونی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: تعدد قوانین در کشور موضوعی است که در همه حوزه‌ها سرایت دارد، به دلیل وجود مدیریت بخشی در بسیاری از حوزه‌ها، هربخش به منظور تحقق اهداف خود به تدوین رویه ها و خط مشی ها و قانون های مجزایی پرداخته است که در حوزه حمل و نقل نیز پلیس، محیط زیست، وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت فناوری اطلاعات و همچنین شهرداری‌ها و وزارت کشور به منظور رفع نیازهای جاری خود به تصویب مصوباتی در برهه‌های مختلف زمانی پرداخته اند.

وی افزود: یکی از مسائلی که در ابتدای فعالیت دوره اخیر مجلس شورای اسلامی مطرح گردید بحث قانون زدایی بود، بدین ترتیب که قوانینی که دیگر کاربرد اجرایی در امور جاری کشور ندارند حذف گردد، همچنین قوانینی که در تضاد و تضارب با قوانین دیگر هستند به آنها رسیدگی شود که البته این روند پس از انجام یکی دو ماه متوقف گردید زیرا این امر بسیار وقت گیر و در عین حال دشوارتر از قانون گذاری بود.


جریمه های رانندگی هر ماه به حساب نهادهای ذی ربط شهر ها واریز می شود
وی یادآور شد: با حضور برخی از متخصصان علاقه مند به مسائل شهری در مجلس شورای اسلامی، یک سری مسائلی در خصوص ارزش افزوده را پیگیری نموده ایم و سهم شهرداری ها را احیا کردیم؛ در سال ۹۷ پیش بینی شد بودجه هر سازمانی از جرائم راهنمایی و رانندگی سهم ببرد و راهور، شهرداری و راه و شهرسازی هر یک سهم خود را از جرایم رانندگی راهنمایی و رانندگی ببرند که مطابق انتظارات محقق نشد، اما تصمیم گرفتیم از این پس جرایم رانندگی در هر استان، ۱۵ هرماه به حساب پلیس، شهرداری و راهداری تخصیص یابد.

محمودی شاه نشین در ادامه گفت: همواره تاکسی یک کالای لوکس در دنیا بوده است و به عنوان پایه تولید صنایع خودرویی می تواند باشد، برای ارائه خدمات حمل و نقل ارزانتر، بحث حمل و نقل ریلی در سال گذشته در شهرهای کوچک مانند صدرا به شیراز، انزلی به رشت و تهران به پردیس مطرح گردید.

وی ادامه داد: حمل و نقل ریلی باید توسعه یابد زیرا از ۴۲ شهر استان تهران ۳۰ مورد به صورت خوابگاهی می باشد و حمل و نقل ریلی می‌تواند به صورت ارزان حمل و نقل را تامین نماید، همچنین پیشنهاد شده است ایستگاه های BRT به بیرون از شهر تهران انتقال یابند تا علاوه بر کاهش آلودگی‌ها بتوانند حوزه بیشتری را پوشش دهند.

نماینده مردم قدس، ملارد و شهریار خاطر نشان کرد: اتحادیه های تاکسیرانی تلاش کنند جایگاه واقعی خود را تعیین نمایند، انواع تاکسی اینترنتی باید توسط این اتحادیه ها ساماندهی شود و به خدمات رسانی مناسب خود ادامه دهند، در بحث تاکسی های اینترنتی کمیسیون های مختلف صنعت و معدن، فرهنگی و اجتماعی، شوراها و امور داخلی دخالت دارند و به همین دلیل امور مربوط به رسیدگی به این بخش امری زمانبر می باشد.

وی همچنین به موضوع بیمه اشاره کرد و گفت: تاکسی ها در شهرهای کوچک مشکل بیمه دارند، بخش جرائم وام ها و دیرکرد آنها که از سال ۹۳ برای صنایع، بخشودگی آنها تصویب شد را برای دارندگان تاکسی نیز پیگیری خواهیم کرد، ما در خصوصی سازی راه را اشتباه رفته ایم یعنی اینکه راننده خودش، مالک اتوبوس نیز باشد که منجر به وضعیتی شده است که می بینید.

وی در پایان بیان داشت: درخواست می کنم تا  هیئت مدیره های سازمان های حمل و نقل و بار و مسافر شهر ها در جلسات خصوصی تر ، مسائل خود را به ما اعلام نمایند و بنده از طریق نمایندگان مختلف آن را پیگیری خواهم کرد و همچنین اگر نیاز باشد تا نمایندگانی در جلسات حضور داشته باشند این کار را انجام خواهید داد و هر جا که نیاز به حمایت نمایندگان باشد حتماً حمایت خواهیم کرد.


علی وند: BRT و مترو برای شهر قدس، ملارد و شهریار بسیار حیاتی است
نقی علی وند، رییس شورای اسلامی شهر قدس در این جلسه در جمعبندی مطالب بیان شده در این نشست بر حضور شورای اسلامی شهر قدس در رسیدگی به مشکلات و مسائل مربوط به حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: حضور اکثر اعضای شورای اسلامی شهر قدس در این نشست اهمیت این موضوع را می‌رساند و از همه حاضران در این رویداد تشکر می نمایم.

وی افزود: حمل و نقل در هر شهری به مثابه سفیری برای آن شهر است و اگر اتوبوسی از یک شهر به شهر دیگر عزیمت می‌کند، پاکیزگی آن فرهنگ، نظم و مدیریت آن شهر را تداعی می‌کند و سامانه حمل و نقل مناسب جلوه‌ای از رضایتمندی مردم، و رضایتمندی مردم در رضایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  منعکس می گردد.
نقی علی وند تصریح کرد: انتظار داریم حوزه حمل و نقل عمومی در مجلس شورای اسلامی نیز مورد توجه قرار گیرد و یک فایل ویژه برای حمل و نقل باز شود.

وی در ادامه گفت: شهر قدس برای تهران شهری خوابگاهی است و هر سال به جمعیت آن افزوده می‌شود و از صبح تا غروب حدود 70 تا ۸۰ هزار خودروی از آن عبور می‌کند.

رییس شورای اسلامی شهر قدس تصریح کرد: BRT و مترو برای شهر قدس، ملارد و شهریار بسیار حیاتی است و خیلی از مشکلات با مترو حل خواهد شد.

وی در پایان بیان داشت: هر موقعی کاری از شورای اسلامی شهر برآمده است و لوایحی که لازم بوده است را مصوب کرده ایم و بهسازی نوسازی و روغن لاستیک را پیگیری نموده و انتظار داریم به قشر خدمتگزار رانندگان توجه ویژه شود.

گفتنی است، در پایان این نشست از روسای سازمان های حمل و نقل بار و مسافر منطقه یک کشور از سوی مسئولان شهر قدسی حاضر در جلسه با هدای لوحی تقدیر شد.

 

 

منبع خبر
مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس
امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    5.3.5.0
    V5.3.5.0