جمعه, 10 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۱۲/۱۹ 
  • تعداد بازدید : 1086
تحقق «اولین‌ها»ی حوزه فضای سبز شهرقدس در دوره پنجم مدیریت شهری

گزارش ویژه از عملکرد سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قدس در سال 98
تحقق «اولین‌ها»ی حوزه فضای سبز شهرقدس در دوره پنجم مدیریت شهری

بدون شک حوزه فضای سبز یکی از پارامتر‌های اصلی در سنجش توسعه‌یافتگی شهرهاست و بر همین مبناست که سرانه فضای سبز یکی از شاخص‌های اصلی در میان سرانه‌های عمومی محسوب می‌شود. درک این موضوع از سوی مدیریت شهری قدس در دوره پنجم موجب شد ماشین عمرانی شهرداری برای احداث و نوسازی بوستان‌های متعدد در نقاط مختلف شهر استارت بخورد. احداث و نوسازی بیش از 45 بوستان در دو و نیم سال گذشته، علاوه بر ارتقای 35 درصدی سرانه فضای سبز شهرقدس، سبب خلق «اولین‌ها»یی در شهرقدس شد که می‌توان به احداث «اولین بوستان بانوان»، «اولین بوستان جنگلی» و «اولین بوستان آبی و خاکی (آب‌شن)» در دوره فعلی مدیریت شهری اشاره کرد. گزارش پیش رو به عملکرد سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قدس در سال 98 پرداخته است.


بهره‌برداری از 10 بوستان جدید
اعلام خبر احداث و بهره‌برداری از بوستان‌های جدید در نقاط مختلف شهرقدس در 2 سال اخیر به موضوعی عادی تبدیل شده است. ساخت بوستان‌های کوچک و بزرگ در جای‌جای شهر با کاربری‌های متنوع، موجب شده است علاوه بر تحقق عدالت اجتماعی در توزیع زیرساخت‌های شهری، سرانه فضای سبز نیز در شهرقدس به طورچشمگیری شاهد رشد باشد.

یکی از خبرهای بسیار خوب حوزه فضای سبز در سال جاری، احداث و بهره‌برداری از نخستین بوستان بانوان شهرقدس بود. این بوستان زیبا که در مساحت 2 هکتار احداث گردیده است، امکانات ویژه‌ای را در این مجموعه برای بانوان شهرقدسی فراهم آورده است.

عملیات اجرایی احداث بوستان بزرگ و منحصربه‌فرد آب‌شن نیز در سال جاری کلید خورده که با هدف احیای حریم و بستر رودخانه آیرین در زمینی به مساحت 40 هکتار طراحی گردیده است. بهره‌برداری از این بوستان می‌تواند شهرقدس را به قطب گردشگری منطقه تبدیل نماید.
بوستان‌های خانواده، شهید افراسیابی، تندرستی، کودک، گل نارنج، گل زنبق، پاسدار و فضای سبز حاشیه بلوار شهید همدانی از دیگر پروژه‌هایی است که در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


بازسازی و بازپیرایی 13 بوستان قدیمی
در کنار توسعه و ارتقای بی‌سابقه حوزه فضای سبز شهرقدس در دوره پنجم مدیریت شهری با احداث بوستان‌های متعدد در نقاط مختلف شهر، یکی دیگر از رویکردهای اصولی و بنیادین مدیران شهری، بازسازی و بازپیرایی بوستان‌های قدیمی و فرسوده شهر بوده است؛ رویکردی که بواسطه بازطراحی مدرن و چشم‌نواز بوستان‌ها و فضاهای سبز شهری، روح تازه‌ای به کالبد شهر دمیده است. بازسازی این بوستان‌ها که عموما در بافت قدیمی و فرسوده شهر واقع شده‌اند، بیانگر نگاه عملگرایانه مدیریت شهری قدس نسبت به توسعه متوازن شهر، احیای بافت فرسوده و تحقق بازآفرینی شهری ‌می‌باشد.

این روند در سال جاری با بازسازی 13 بوستان از جمله بوستان‌های آزادگان، ولیعصر(َعج)، شکوفه، بدون دخانیات، شهدای کاووسیه، معلم، وحدت، شقایق، شهدای بخشایش، میدان بهاران، فجر، باران و ایثار با اجرای گسترده عملیات‌های خاکبرداری و خاکریزی، شبکه آبیاری تحت فشار، فضای سبز، چمن‌کاری، کاشت درخت و درختچه، کاشت گل و گیاه ائمی و فصلی و تعویض مبلمان و وسایل بازی و ورزشی ادامه یافت.


بهسازی فضاهای سبز معابر
اهمیت فضاهای موجود در معابر در ایجاد منظر مطلوب شهری و فضای نشاط و سرزندگی، هرگز کمتر از بوستان‌های شهری نیست. از این رو است که شهرداری هرساله نسبت به بهسازی فضای سبز معابر و اماکن عمومی اقدام می‌کند. امسال نیز تمام فضاهای سبز معابر شهرقدس دستخوش بهسازی و ساماندهی قرار گرفت. بلوار اصلی شهر یا همان بلوار انقلاب اسلامی به‌واسطه اصلاح هندسی این محور و جا‌به‌جایی دوربرگردان‌های آن، شاهد بیشترین اقدامات در این حوزه بود.

علاوه بر بهسازی فضای سبز بلوار انقلاب اسلامی، در دیگر معابر اصلی و فرعی شهر نیز اقداماتی همچون گلکاری فصلی و دائمی، کاشت بیش از 12000 اصله درخت و درختچه، اصلاح و کاشت چمن، هرس درختان و گیاهان و... به مرحله انجام رسیده است.


اجرای 60 هزار متر شبکه آبیاری
اجرای بیش از 100 هزار متر شبکه آبیاری بوستان‌ها و فضاهای سبز شهری در دو و نیم سال گذشته، کافی است تا به عزم و اراده قوی مدیران شهرداری قدس نسبت به ایجاد تحول ساختاری در سیستم آبیاری فضای سبز این شهر پی ببریم. کاهش منابع آب زیرزمینی و جدی بودن بحران کمبود آب در کشور، مکانیزه کردن آبیاری فضاهای سبز را اجتناب‌پذیر کرده بود؛ از این رو ایجاد شبکه گسترده آبیاری با هدف حفظ ذخایر آبی، نظم در آبرسانی به درختان و جلوگیری از هدررفت منابع آبی توسط شهرداری قدس در دستور کار قرار گرفت.

این رویکرد در سال جاری نیز با لوله‌گذاری و اجرای شبکه آبیاری در بلوارهای انقلاب اسلامی، کیمیاپژوهان غربی، 30متری شهدا، معلم، گرمدره، شهید اصغری، امامزاده و مصلی، بوستا‌ن‌های فدک، شهید مدنی، حضرت ولیعصر، باغ ملی، معلم، بانوان، زیتون، سبزه الماس و خانواده، حاشیه نفت پارس، گلخانه مرکزی شهرداری و خانه جوان مجموعا به طول حدود 60 هزار متر دنبال شد.

از دیگر اقدامات مهم شهرداری قدس در حفظ و صرفه‌جویی در منابع آبی که تکمیل‌کننده طرح شبکه آبیاری است، ایجاد مخازن ذخیره آب در بوستان‌های سطح شهر است. امسال نیز 7 مخزن بزرگ ذخیره آب در مجموع با ظرفیت 252 هزار لیتر در بوستان‌های ایثار، شهدای کاووسیه، ترنج، باغ ملی، زیتون، گیاهان دارویی، حاشیه نفت پارس و خیابان کیمیاپژوهان احداث و بهره‌برداری شده است.


نوسازی تجهیزات و مبلمان شهری
با وجود اینکه در این گزارش به اقدامات گسترده انجام شده توسط اداره سیما و منظر شهری (زیباسازی) که زیرمجموعه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری است نپرداخته‌ایم، اما هنوز هم اقدامات ریز و درشت ناگفته دیگری در حوزه فضای سبز باقی مانده است.

نصب نیمکت‌ها و سطل‌های زباله؛ رنگ‌آمیزی نیمکت‌ها، آلاچیق‌ها، نرده‌ها‌ و وسایل بازی و ورزشی؛ تعمیر، تعویض و سرویس وسایل بازی و ورزشی و آلاچیق‌ها؛ جمع‌آوری نخاله، نصب پمپ آب، جابجایی تابلوی برق، سرویس آبنمای بوستان سرخه‌حصار، نصب برج نوری، احداث آبخوری، تهیه نقشه UTM بوستان‌ها و فضاهای سبز، قلمه‌زنی گونه‌های مختلف گیاهی و... از دیگر اقداماتی است که در سال جاری توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قدس انجام گردیده است.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0